حد استاندارد صوت برای استراحت

استاندارد شدت صوت (دسی بل) در خانه

یکی از مهمترین عوامل موثر بر راحتی و سلامتی در خانه و محل کار میزان شدت آلودگی صوتی است...

شدت صوت با واحد دسی بل اندازه گیری می شود. شدت صوت در کلان شهرها در حدود 65 تا 75 دسی بل است که این میزان برای بیمارستان و مدارس و مراکزی که نیاز به آرامش بیشتری دارند باید حداکثر به 38 دسی بل برسد.

در شهرهای بزرگ و مناطقی با ترافیک زیاد، عایق بودن محل زندگی در برابر صدا بسیار مهم است. در این حالت درب و پنجره نقش مهمی در عایق بندی فضای داخل منزل نسبت به فضای خارج از ساختمان دارد. با استفاده از درب و پنجره دوجداره میزان عایق بندی تا حد قابل توجهی افزایش می یابد. امروزه تعویض درب و پنجره قدیمی با پنجره دوجداره در بسیاری از ساختمان های قدیمی در حال اجراست.

با توجه به مقررات ارزیابی استاندارد صدای محیط، حداکثر میزان صدا بر حسب دسی بل در اتاق های منزل برای حفظ سلامتی و آسایش ما آمده است:

میزان مطلوب شدت صوت

شرح موقعیت مکانی حداکثر دسی بل محدوده زمانی
اتاق خواب - داخل شهر 40 ساعات شبانه
اتاق خواب - حومه شهر 35 ساعات شبانه
اتاق نشیمن - داخل شهر 55 در طی روز و ساعات عصر
اتاق نشیمن - حومه شهر 40 در طی روز و ساعات عصر
آشپزخانه - داخل و حومه شهر 60 ساعات فعالیت

شدت دسی بل آلودگی های صوتی
همچنین در مراکز درمانی و بیمارستان ها، در اتاق بیمار حد مطلوب صدا 30 dba، در اتاق عمل حد استاندارد شدت صوت 35 دسی بل‌، در اتاق انتظار 40 دسی بل و سایر مراکز خدماتی 45 dba برآورد شده‌است. شدت صوت بیان شده حد مطلوب بوده و حداکثر آن نباید بیش از 5 دسی بل افزایش داشته باشد.

 با این حال صداهای مزاحم و آلودگی های مختلف صوتی در کلان شهر ها به شدت آزاردهنده ست و از استاندارد شدت صوت عبور کرده اند. کارشناسان عارضه های ناشی از آلودگی صوتی بر سلامت جسم و روان را بیماری های عصبی و حتی ناشنوایی در نظر گرفته اند. آنها معتقدند در طراح ساختمان های جدید و یا بازسازی ساختمان های قدیمی عایق های صوتی بیش از پیش باید مورد توجه قرار بگیرد.

Footer Logo

شرکت آرکوین تولید کننده درب و پنجره دوجداره، با استفاده از تکنولوژی و ماشین آلات هوشمند و به روز دنیا...

تماس با ما

آدرس:
میدان آرژانتین، خ الوند، پ 41

88873457
88873422
info(at)arkowin.com

تلفن همراه :
09124160116

شنبه تا چهارشنبه،9صبح تا 6 عصر
پنجشنبه ها: 9صبح تا 4عصر

ارتباط با ما

شروع چت واتس آپ
شروع چت تلگرام
یوتیوب