کتیبه پنجره دوجداره

کتیبه پنجره دوجداره و انواع آن

کتیبه پنجره دوجداره چیست؟ جایگذاری هواکش و تهویه در پنجره دوجداره...

کتیبه پنجره دوجدارهکتیبه پنجره دوجداره

کتیبه پنجره دوجداره اصطلاحا به بخشی از درب یا پنجره گفته می شود که در قسمت بالا یا پایین تعبیه می شود و بطور معمول ثابت می باشد. همانطور که در تصویر مشاهده می کنید در قسمت بالا و پایین این پنجره کتیبه در نظر گرفته شده است. در کتیبه نیز می توان بازشو در نظر گرفت. ابعاد کتیبه با توجه به سفارش مشتری قابل تغییر می باشد. اما حداقل ارتفاع کتیبه باید 25 سانتی متر باشد، به این دلیل که هم آن قسمت از لحاظ ظاهری بسیار کوچک دیده می شود و هم اینکه به نصاب اجازه نمی دهد که از ابزار خود (ابزار برای پیچ کردن درب و پنجره) استفاده کند.
کتیبه در پنجره های مورد استفاده در ایران از قدیم تا کنون بسیار استفاده شده است. کتیبه را می توان هم در پنجره های لولایی و هم در پنجره کشویی استفاده نمود.

موارد کاربرد کتیبه پنجره دوجداره

موارد استفاده از کتیبه در درب و پنجره دوجداره بسیار بوده و ما در اینجا به اختصار بیان می کنیم:

  • بدلیل ارتفاع زیاد درب یا پنجره
    یراق آلات مورد استفاده در درب و پنجره upvc و پنجره آلومینیوم دارای محدودیت هایی در ارتفاع است که باید رعایت شود. رعایت این محدودیت ها موجب افزایش طول عمر بازشوی پنجره خواهد شد. در صورتی که ارتفاع درب  و پنجره مورد استفاده از ابعاد استاندارد آن خارج شود باید در قسمت بالای آن کتیبه تعبیه شود و یا ارتفاع پنجره را کوتاه تر نمود.
  • زیبایی پنجره
    در برخی موارد طراح نما برای مطابقت طرح پنجره با نما از ایجاد کتیبه در پنجره استفاده می کند. بطور مثال تلفیق خطوط افقی نما با خطوط افقی ایجاد شده در کتیبه پنجره
  • قوانین شهرداری
    طبق قوانین و ضوابط شهرداری در مورد پنجره دوجداره و مبحث 4 و مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در برخی از پنجره های مشرف باید از کتیبه در قسمت بازشو استفاده کرد و بازشوی پنجره از کف باید فاصله داشته باشد.
  • بعنوان نرده ساختمان
    در صورتیکه قصد استفاده از نرده برای پنجره را ندارید می توانید از کتیبه پایین در قسمت بازشو استفاده کنید. در نتیجه بازشو از ارتفاعی بالاتر باز می شود و امنیتی را که نرده ایجاد می کرد برای شما فراهم می کند.
  • جلوگیری از گیر کردن پرده در منازل
    برخی از درب و پنجره ها تا سقف در نظر گرفته می شود و موجب خواهد شد که نتوانیم میل پرده را نصب کنیم. در این صورت از کتیبه استفاده می کنیم.
  • سقف کاذب
    اگر سقف کاذب پایین تر از پنجره ساخته شود، بازشوی پنجره به سقف گیر خواهد کرد. بنابراین برای کوتاه کردن بازشو، کتیبه را به کار می بریم.
  • تعبیه هواکش، لوله هود و غیره
    در پاراگراف بعدی درباره این مورد بیشتر توضیح می دهیم.
زیبایی کتیبه در پنجره دوجداره
 

جایگذاری هواکش، لوله هود یا پکیج در پنجره دوجداره

جایگذاری هواکش پنجرهیکی از سوالاتی که برای اکثر مشریان پیش می آید این است که آیا در پنجره دوجداره می توان هواکش جایگذاری کرد؟ ویا اینکه می توان لوله هود یا پکیج را از پنجره عبور داد؟ جواب این است که بله می توانیم با جایگذاری کتیبه و یا سوراخ کاری شیشه دوجداره این درخواست را انجام داد. روش انجام کار به چه صورت است:
بدلیل ثابت بودن لوله هود و پکیج و سیم برق هواکش، جایگذاری باید در قسمت ثابت پنجره انجام شود. قسمت ثابت یا با کتیبه ایجاد می شود و یا از لنگه ثابت پنجره می توان استفاده کرد. در گام بعدی محل قرارگیری را به دوصورت می توان ایجاد نمود:
  • استفاده از پنل upvc
    پنل از جنس یوپی وی سی بوده و قابلیت برش دارد. به همین دلیل می توان سوراخی ایجاد نمود و هواکش را در آن جایگذاری و یا لوله هود را از آن عبور داد.
  • ایجاد سوراخ در شیشه دوجداره
    قبل از تولید شیشه دوجداره می توان هر یک از دوجداره شیشه را برش داد و سوراخی دایره شکل در آن تعبیه کرد و سپس مراحل دوجداره کردن شیشه را انجام داد. سوراخ ایجاد شده نباید نزدیک گوشه های شیشه باشد زیرا موجب شکستگی شیشه خواهد شد.
Footer Logo

شرکت آرکوین تولید کننده درب و پنجره دوجداره، با استفاده از تکنولوژی و ماشین آلات هوشمند و به روز دنیا...

تماس با ما

آدرس:
میدان آرژانتین، خ الوند، پ 41

88873457
88873422
info(at)arkowin.com

تلفن همراه :
09124160116

شنبه تا چهارشنبه،9صبح تا 6 عصر
پنجشنبه ها: 9صبح تا 4عصر

ارتباط با ما

شروع چت واتس آپ
شروع چت تلگرام
یوتیوب