لزوم موافقت اعضای ساختمان برای تعویض پنجره قدیمی

قوانین تعویض پنجره در ساختمان و مشاعات

آیا تعویض پنجره های قدیمی با پنجره دو جداره نیاز به رضایت دیگر مالکین و اعضای ساختمان دارد؟ در چه صورتی نیاز به تایید یا موافقت اعضای ساختمان نیست!

قوانین تملک ساختمان ها در تعویض پنجرهابتدا باید در نظر بگیریم که از نظر قوانین ساختمان و مشاعات، پنجره چه نقشی دارد. پنجره موجود در نمای ساختمان، جزء مشاعات نمای خارجی ساختمان محسوب می شود. نمای خارجی ساختمان، هر چیزی را که در خارج از قسمت های اختصاصی آپارتمان ها استفاده شده است را شامل می شود. بعنوان مثال علاوه بر نمای بیرونی واقع در خیابان، نمای داخلی مشرف به حیاط و راه پله ها نیزبعنوان نمای خارجی ساختمان در نظر گرفته می شود.

به همین دلیل کسی نمی تواند پنجره واحد مسکونی خود را که در نمای ساختمان است را با پنجره ای غیر مشابه تعویض کند و یا با وسایل غیرمتعارفی مانند حصیر، رخت آویز یا نصب بنر ظاهر آنرا تغییر دهد. اصلی ترین نکته بیان شده در جمله قبل، عبارت پنجره غیر مشابه است. یعنی اگر پنجره جدید ساخته شده مشابه پنجره قدیمی (نه دقیقا به همان شکل) باشد، تعویض پنجره قدیمی بدون ایراد است.

 مطالب مرتبط:
آیا تعویض پنجره قدیمی بدون تخریب انجام می شود؟
تعویض پنجره های قدیمی
حال در صورتی که پنجره دوجداره جدید با پنجره قدیمی تفاوت داشته باشد چکار باید کرد؟

در این رابطه ماده۹ قانون تملک آپارتمانها می‌گوید: «… هیچ یک از مالکین حق ندارند بدون موافقت اکثریت سایر مالکین تغییراتی در محل یا شکل در، سردر یا نمای خارجی در ‌قسمت اختصاصی خود که در دید و مرئی باشد بدهند.» به عنوان مثال، مالک یک واحد بدون کسب موافقت اکثریت مالکین حق ندارد رنگ شیشۀ پنجره‌های خود را دودی یا رفلکس‌ کند.

اما با توافق اکثریت مجمع عمومی مالکان ساختمان، امکان ایجاد تغییرات در نمای خارجی ساختمان وجود دارد.

تعویض پنجره قدیمی با پنجره دوجداره, تعویض پنجره آهنی با دوجداره

Footer Logo

شرکت آرکوین تولید کننده درب و پنجره دوجداره، با استفاده از تکنولوژی و ماشین آلات هوشمند و به روز دنیا...

تماس با ما

آدرس:
میدان آرژانتین، خ الوند، پ 41

88873457
88873422
info(at)arkowin.com

تلفن همراه :
09124160116

شنبه تا چهارشنبه،9صبح تا 6 عصر
پنجشنبه ها: 9صبح تا 4عصر

ارتباط با ما

شروع چت واتس آپ
شروع چت تلگرام
یوتیوب